ogpih

ogpih
gcuk

Saturday, May 9, 2009

PADERI MASUK ISLAM



Kematian Raja Fahd, raja Saudi mendapat liputan meluas media-media antarabangsa. Upacara menguruskan jenazah raja negara yang kaya dengan minyak itu disiarkan secara langsung ke seluruh dunia,

Ramai orang menontonnya termasuklah seorang paderi di Italy. Paderi itu melihat upacara pengebumian dari awl hingga akhir. Setelah melihat proses meguruskan jenazah Almarhum Raja Fahd, paderi tersebut terbuka hati untuk memeluk islam.

Apakah sebab yang membuka hati paderi tersebut terhadap agama islam?Pertama sekali, dia meihat betapa adilnya Islam apabila menyamatarafkan golongan raja dengan rakyat biasa.Walaupun Raja Fahd seorang pemimpin yang berpengaruh dan memiliki kekayaan minyak terbesar di dunia,namun jenazahnya hanya dikapankan dengan kain putih seperti rakyat biasa.Bukannya dengan sutera-sutera mahal. Selepas daripada itu,jenazah Raja Fahd dibawa dengan keranda biasa yang digunakan oleh rakyat biasa.Tidak disediakan keranda emas untuk baginda raja.Apabila diusung ke dalam masjid,kebetulan pada masa yg sama ada mayat rakyat biasa turut dibawa ke dalam masjid untuk disolatkan.Maka mayat ini diletakkan di sebelah keranda Raja Fahd dan disolatkan bersama. sehinggalah ke akhir proses pengebumian.......semuanya membawa konsep adil. Fikir-fikirkanlah.

No comments: