ogpih

ogpih
gcuk

Thursday, July 23, 2009

JoM SolAt....kITa aKaN SiHAT!!



SOLAT?.....
bukan sahaja menghubungkan kita dengan sang pencipta....
bahkan.....
bermula takbir hingga ke salam....
sebenarnya mengandungi 1001 hikmah yag ter sembunyi.....
jom kita tengok.....

1.berdiri lurus dan kedua-dua tangan diangkat ke atas

Badan akan merasa mudah untuk menanggung berat badan kerana beratnya terletak sama rata pada dua kaki.Belakang badan yang lurus membuatkan badan tidak bengkok.fikiran seseorang juga dapat dikawa dan dikonsenterasikan.Otot-otot atas dan bawah bahagian belakang berasa tenang dan rehat.Pusat otak yang atas dan bawah bersatu.

2.Berdiri betul serta membaca al-fatihah dan surah lain

Menimbulkan kontenterasi minda.Merehatkan kaki dan bahagian belakang,menimbulkan rasa rendah diri, khushuk dan tawaduk.Dalam solat, hampir semua bacaan adalah dalam bahasa arab,menggerakkan dan menyelerakka semua getaran dari sebutan 99 nama Allah dalam keadaan yang terkawal ke seluruh bada, fikiran dan jiwa.Gerakan vokal panjang a,i,u merangsang hati,kalenjar tiroid,kalenjar pineal, kalenjar adrenal dan paru-paru membersih serta mempertingkatkan perjalanan semua anggota tubuh tersebut.

3.Dapat merenggangkan otot2 bawah belakang,paha dan betis.Darah dipam ke bahagian atas badan.Melembutkan otot2 perut dan buah pinggang. Lama -kelamaan pergerakan ini akan mempertingkatkan peribadi,menimbulkan kebaikan hati dan mengharmonikan batin.

4. Iktidal

Aliran darah yang bergerak semasa rukuk kembali kepada keadaan asal.Badan mendapat balik kerehatan dan melepaskan ketegangan.

5. Sujud

Lutut berbentuk seperti sudut tepat. Menguatkan otot perut dan mengelakkan perut menjadi buncit.Menambah aliran darah ke bahagian atas badan khususnya bahagian kepala ( ter masuk mata,telinga dan hidung) serta paru-paru.
Mental toxin minda dibersihkan oleh darah.Menyesuaikan dan membetulkan kedudukan janin wanita yang hamil. Memperbetukan alat peranakan wanita. Mengurangkan tekanan darah tinggi dan menambahkan keanjalan sendi2 dalam bada. Menghapuskan egoism dan keangkuhan dalam diri manusia.Meningkatkan kesabaran dan tawakkal kepada Allah.Menimbulkan tenaga jiwa yang tinggi ke seluruh badan.Kedudukan sujud ini adalah pati ibadah solat.

6.Antara dua sujud

7.Sujud kedua

8.Bangun semula dari sujud

Sowie ar.....yang nombor 6,7,8 tu malas dah nak taip.......tengok....banyaknya hikmah2 yang ter kandung dalam solat.....
bukannya aper.....
esok ari sabtu...
nak pegi hostel.....
banyak lagi x settle ney......
sowie erk.....
anywhere.....
UNIK KAN?

1 comment:

Anonymous said...

solatlah!!