ogpih

ogpih
gcuk

Friday, April 2, 2010

aPa nK JADi?

REMAJA IALAH ARKITEK BANGSA. Mengimbau kembali zaman kegemilangan Islam, tokoh muda seperti Saidina Ali bin Abi Talib, Usmanah bin Zaid, Abdullah Ibn Umar, Ibn Abbas, Saidatina Aisyah dan beberapa nama besar lain, adalah pelopor muda daripada kalangan sahabat Rasulullah saw yang menempa nama dan memberi sumbangan besar ketika usia muda.

Sultan Muhammad Al-Fateh?

Suatu hadis dari Nabi Muhammad Sallallahhu’alaiwasallam yang dilaporkan berkenaan penaklukan ataupun pembukaan kota Konstantinopel (di waktu itu masih di bawah penguasaan kerajaan Rom) bermaksud begini: “Kota Konstantinopel hanya jatuh ke tangan seorang ketua yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik.

Itulah Sultan Muhammad al-Fateh. Beliau memimpin satu pasukan seramai 250,000 tentera menakluk kota kemegahan dan keangkuhan Rom itu pada hari Selasa, 29 Mei 1453, bersamaan 20 Jamadil Awal 857 Hijrah. Ketika itu usia beliau ialah 21 tahun.



Namun, hari ini.......remaja......








apakah tindakan kita?









2 comments:

batman said...

ermmmmmmm

izwan said...

dunia semakin ari semakin teruk....2 tnda kiamat2 kecil...marilah kita sma bermuhasabah diri ke arah jalan yang diredhai ALLAH...yg pntg ialah REMAJA ARKITEK BANGSA,,,,,slogan haluan siswa,,,