ogpih

ogpih
gcuk

Sunday, December 30, 2012

Tanggungjawab bersama




Assalamualaikum...
huh..lame btol x update blog..hohoho
Tanggungjawab bersama??

Td keluar dengan spupu pg pekan
Jalan2, mkn kfc :)
Otw balik...

Dia menceritakan pengalamannya pergi ke India (tabligh)
Aku terpersona...katanya Islam hidup di India
Padahal India bukannya negara Islam pun

Bila pergi ke pasar...yg lelaki pakai kurta, yg perempuan berjubah dan berpurdah
Tak kira yg Islam mahupun tidak...
Ahh...sungguh indah
Hati mane yang tidak tersentuh jika melihat suasana seperti itu
Walaupun India bukn sebuah negara islam tetapi mereka betol2 membudayakan Islam
Tambahan pula mereka diperintah oleh pemerintahan Islam selama lebih kurang 700 tahun

Seorang jemaah India bertanya kepada seorang jemaah malaysia
" suasana pasar kt Malaysia mcm ni jugak k?"
huu...kalau aku ..ak pon kelu

Kat malaysia berkopiah dan perjubah itu bukan budaya
Bahkan sesuatu yg pelik dan menjadi isu perbualan

Aku teringat masa rombongan adik2ku datang buat program kt DQ
Kebetulan aku terlibat sebagai fasi
Salah seorang pserta adik2ku sesi lepas bertanya kepada ku

" Bang, sini memang wajib bawak quran ke? mmg wajib pakai kopiah ke? "

Aku sedikit terkejut..Eh die ni...

" hahahah...x la...atas diri masing2 la.."

"Owh tapi saya tengok semua bawak quran dan pakai kopiah"
"Saya rasa kagum dan tenang tengok"

Tiba2 hatiku turut terasa bangga...First time bangga dengan kolej sendiri..hohohoho
Walaupun sebelum ni duk umpat ngan kawan2...Ap la dq ni...bla3
Tapi ak akuinya...kadang2 kalau ak pg masjid x pakai kopiah...aku rs ganjil yg teramat dari org lain..huu

Tapi kalau kt luar..terbalik..
Kalau kita pakai kopiah kita yg pelik..huu
Nampak x?
Kita sangat2 dipengaruhi oleh suasana dan budaya
Kadang2 perempuan yg pakai seluar jeans...
Baju ketat2 tu dah jadi biasa bagi kita berbanding yang berjubah
Patutkah?

Tambah2 kalau yg x berp lawa pakai ketat2 mcm tu
Buruk benar nampaknye!
huu maafla....
Tapi hakikat nk buat camne

Jadi....Harap sama2 kita dapat jadi pemula 
Teringat satu hadith mafhumnya
"Sesiapa yang memulakan@membuka jalan kebaikan baginya pahala sehingga hari kiamat"

Budayakan Islam yang indah itu...
Belajar agama
Berakhlak baik
bina biaah solehah
Setiap perintah atau sunnah itu penuh dengan seribu satu hikmah
Untuk memberikan maslahah dan mengelakkan mafsadah kepada manusia itu sendiri

                                                       
                                                             contoh kempen biaah solehah


Dan kalau kita x nk buat pon...
Jangan complain atau komen org yg buat!
" hish dier ni berlagak alim la tu.."
"kolot la dier ni pakai mcm tu...x moden langsung"

Bukan kita nk tolak kemodenan...yg baik tu gunala..
Contoh laptop dan kereta..gunala...
xada masalah pon..
tp...kalau pakai baju adik, rambut merah pacak2
Apa faedahnya?
Yang lawa jd buruk...
Yang buruk bertambah buruk nampaknye..huu

Kalau nk bagus lagi...kita puji org yg buat baik tu
"eh bagusla dier tu pakai jubah...hensem@cantik nmpak...
leps ni ak nk try jugk laaa...." :)


6 comments:

kopiah_alrazi said...

Assalamualaikum,

Nak like banyak2...huuu
Ni mesti apih kan..
Dlu bukan nama user Songkok_Hensem ke.huu

Budayakan Sunnah , Jadikan Amalan.
Insyaallah berjaya. :)

batman said...

hahahah terima kasih kopiah alrazi :)

Anonymous said...

:)

fitrahfitri said...

assalamualaikum..
artikel yg byk mmberi pngajaran untk semua..
teruskn usha
budayakn sunnah,jdikn amalan..
like3..
:)

batman said...

time kasih fitrahfitri@acik :)

nuraisyah_radzuan said...

hehe..mantoppp..
kalu kita lihat kebaikan..try la ikut..
kalu kita tgk kemungkaran..tegur la..
not to be judgemental...!

revive the SUNNAH..!