ogpih

ogpih
gcuk

Sunday, July 15, 2012

TOMBO ATI







Assalamualaikum :)
Sory la kerana lama x update blog
Hari ini aku terasa nak tulis pasal " Tombo Ati"
Bukan tombo pintu tu ea :P

Petikan drpd hadis Rasulullah S.A.W :
Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rusak, maka seluruh tubuh itu pun rusak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.‘” (HR. Bukhori)

Sahabat2....
Hati adalah king kpd badan kita.
Orang yg soleh?
Mestila hati dia bersih :)

Seorang wali Allah, Syeikh Maulana Maqdum
atau lebih dikenali sbg Sunan Bonang
di kalangan muslim Indonesia membuat
satu himpunan nasihat yang very berharga

Nasihat itu dikenali sebagai " Tombo Ati"
yang bermaksud terapi@ubat hati







5 perkara telah digariskan:

1. MEMBACA AL-QURAN BESERTA MAKNANYA
    - sama2 kita muhasabah diri kita....brp kali kita belek Quran dlm sehari?
       kalau baca pun....faham k? Lebih teruk lagi kalau dlm sehari x baca langsung.
       Patut la hati kita sakit....huuu

2. MELAZIMKAN SOLAT TAHAJUD
    kita? huu ak sendiri pun dah lama sgt2 x tahajud..kuang3
    Subuh pom jeng koy lg...hua3

3. BERKUMPUL DENGAN ORANG2 SOLEH
    huuu ney x...nampak orang buat baek sikit kite cakap
dia bajet baek, riak la...ish3

4. ZIKIR MALAM YANG PANJANG
   huu....same2 cube praktik ye :)

5. PERUT SELALU DALAM KEADAAN LAPAR
    huuu...kita? lepas mkn...mkn lagi...pastu tido...elok sgt la
    kadang2 sampai 2,3 kali tambah :P

Sama2 kita try praktik 5 petua ney....jangan badan jer nak sehat...
kadang2 ad orang tu sggup luangkan 3 jam sehari untuk bina badan biar ad
six pax... hhahhhaahah
hati?

sama2 pikirkan :)

8 comments:

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum.

inshaAllah :)

wah..lamanya tak update ya.
dan lama juga tak jenguk belog ni heh!

PERKEMAT DQ said...

hahahaha tu psl..lama x update..masalah biase blogger zaman skrg. kuang3

www.coretankalamrabbani.blogspot.com said...

subhanallah..
teringat satu lagu,,
jagalah hati,jangan kau kotori..

Hafiz Roslan said...

aha lagu snada kan?
best lagu tu :)
http://www.youtube.com/watch?v=9kxKHPfpWgU

Miss Yaya said...

jeng koy tu nape? :D

keep updating! :D

Hafiz Roslan said...

hahaahaha buat2 x tau plak
hahaha ok :P

fitriyyah said...

alhamdlillah...
hati ibrat raja kn??
a'ah tepat skali
jika hati s'sorg itu rosak,maka rosaklah smuanya..
ubt untk mgubt hati yg rosak adlah dgn mgamalkn ape yg tlah dbgtau oleh blog hafiz..
jom sme2 kte mnjga hati kte spaya mndpt mardhotillah:)
insyaALLAH..:)

Zaki Zikr said...

Hati..susahnya nak jaga