ogpih

ogpih
gcuk

Sunday, August 5, 2012

Antara Olympik dan Solat??

5/8/2012

Aku baru selesai berbuka puasa dan mandi
Aku naik ke aras 3 untuk jalan2 tgk kawan2 :)
Aku masuk ke satu bilik ni yang ak biase masuk kalau bosan
Ade tv :)

Kelihatan agak ramai dalam bilik tu
Dato Lee Chong Wei tgh lawan dgn Lin Dan
Final badminton Olympic
Masa tu baru 8.30 mlm
Isyak plak dalm pukul 8.50 mcm tu la
Ak pun join tgk :)

Sengit sungguh...
Mas telah menang satu set
Manakala set kedua pulak (yg ak sempat tgk)
Mas kalah...hua3

Set ke3 bermula
Jam dah 8.55....
Aku rasa serba salah

Aku Angkat kaki dan sound sepatoh
" Weh Isyak, teraweh weh"
Tapi seperti x diendahkan....huuu

Aku terus berjalan menuju ke masjid
Tapi mereka?
Dengan mandi nye belum.....huu

Antara final badminton dan solat Isyak, Terawih berjemaah di masjid?
Yang mana wajar diutamakan?
Persoalan ini tiba2 timbul di benakku

Teringat aku tentang Fiqh Aulawiyyah yg selalu dikuliahkan
oleh Ust Wan Mohd Nor, seorang ustaz yg cukup ku kagumi
Pernah belajar di Syria, Mesir dan kini sedang sambung master
di UIA ke USIM gitu la...

Kalau ikut kaedah Fiqh Aulawiyyah,
Utamakan yang wajib daripada yang sunat

Antara badminton....




Dan Solat Isyak dan Terawih di masjid???


                                      

Solat Isyak berjemaah?
Ada pendapat kata sunnat muakkad dan ada yg kata wajib selagi dengar azan
Banyak hikmah solat jemaah ni...kalau nak cerita boleh buat buku

Solat terawih?
Sunat kan....
Dah la dlm bulan Ramadhan je ada
Sepatutnya guna la peluang ni

Badminton?
Dapat pahala?
Kenyang?
Apa hukum berhibur sampai lalai...lupa ibadat?
fikir-fikirkanlah :)

Jangan lupa komen kt bawah :)





5 comments:

fitrahfitri said...

alhamdlillah,skurang kurangnye terlepas dah satu tugas kita mengajak kwn untk bt kebaikan..lph2 klu diorang xbt,yg 2 antara urusan diorang dan pencipta la plop..pape pom,tahniah penyampaian yang bagus:)

Hafiz _Roslan said...

tq comment :P

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

huhuh. semalam ramai2 gila yg tak g terawih kerana bdminton ;) ish3..

Zaki Zikr said...

huhu..kena buat pilihan. Ia terletak pada meletakkan NILAI.

www.coretankalamrabbani.blogspot.com said...

Nice entry..
Memberi peringatan itu baik..
qudwah hasanah juga sangat baik
dengan kita yg memulakan langkah..